Wat is een cobek?

Best wel veel mensen (welke niet van Indische afkomst zijn) vragen wel eens aan me " wat is nu eigenlijk een cobek (tjobèk)" Ik ga het eens proberen uit te leggen.
Een cobek is een vijzel welke in Indonesië gebruikt wordt maar nu natuurlijk ook, door de Indische mensen bij ons. Ikzelf gebruik de cobek ook nog geregeld. Ik maak gebruik van de cobek van mijn vader of die van mijn omaatje. Ik weet niet hoe het komt, maar de gerechten smaken gewoon beter en laten we eerlijk zijn, authentieker dan zo, kan je de gerechten toch niet bereiden.

De cobek moet wel aan bepaalde eisen voldoen. Het materiaal waarvan deze gemaakt wordt, moet keihard, maar tegelijk ook grof en niet te glad zijn. De beste cobek wordt gemaakt van wat men in Indonesië kalisteen noemt. Tegenwoordig worden ze ook al gemaakt van zachtere materialen o.a. van lavasteen

Dat materiaal is vaak poreus dus je komt nooit tot een optimaal resultaat en bovendien bestaat de kans dat het materiaal afgeeft, dat hele kleine stukjes steen in de gemalen kruiden en specerijen en uiteindelijk in het gerecht komen.

Als je een cobek wilt kopen is er een goede test om deze keukenhulp te testen. Dat doe je als volgt: Gooi wat keukenzout in de cobek en maak dit met de ulekan (stamper) heel fijn. Kleurt het zout donker, dan is de cobek niet van het juiste materiaal. De steensoort geeft dan af. Het is dus wel zaak om dit eventjes te controleren. Dus....Blijft het zout helder wit, dan is de cobek goed voor probleemloos gebruik in de keuken. Voor Indonesische gerechten moeten de kruiden en specerijen namelijk niet gestampt maar fijngewreven worden.

Voordat je er de eerste keer gebruik van kan maken, moet je de cobek eerst met heet water (zonder afwasmiddel) wassen. Hierna maak je een papje van b.v. uien en knoflook en doe daarna heet water erbij en laat het 15 minuten intrekken. Deze vloeistof weggooien en daarna de cobek nog 1 keer met heet water afspoelen. En nu..... is de cobek gereed voor gebruik.

Aduh luitjes, weer wat geleerd hé... (Op de foto de cobek van mijn vader en mijn omaatje. Ze zijn nu in mijn bezit)

Populaire posts