De Aziatische toko is niet meer zoals vroeger.
Vroeger ging
je voor je kruiden naar een kleine, naar trassi ruikende toko. Nu heb je
ketens. Waar is de oude toko gebleven? De tijden zijn veranderd.
Er zijn veel
veranderingen in het tokoland. Vroeger had je van die kleine tokootjes. Ik kan
me herinneren dat er bij producten dan zo'n onvertaalde beschrijving stond. Dan
kon je naar de tokohouder gaan, maar die sprak ook geen Nederlands. Nu zie je
toch dat veel van die kleinere verdwijnen, of zijn overgenomen door grote
ketens. Neem zo'n Amazing Oriental. Die heeft onderhand meer dan 20
verschillende vestigingen. Dat soort toko's zijn ingericht als een supermarkt
en ze verkopen echt alles.''
Amazing
Oriental begon halverwege de jaren 80 in Amsterdam met een bescheiden winkel.
Nu is het de grootste Aziatische supermarktketen in Nederland met naar eigen
zeggen meer dan 10.000 Aziatische producten. Er is in ons land ruimte voor wel
dertig winkels, meldde de topman Martin Chan. Er zijn nu zelfs acht vestigingen
van de keten in Spanje te vinden, meldt de website van het bedrijf. Chan kijkt
ook naar Duitsland en België.
Vroeger (in
mijn kinds jaren) had je van die toko's, die stonken heerlijk naar trassi. Die
waren niet netjes. Nu heb je van echte winkels. Laten we ze 'de nieuwe toko's'
noemen. Ze zijn schoon, en hebben een breed assortiment. Ik ga voor een ding
naar binnen, en kom er met vijftien dingen naar buiten. Net als bij de “Action”.
Naast dat er
grotere spelers zijn bijgekomen in het tokolandschap, speelt ook de gewone
supermarkt een grote rol. "AH en Jumbo is al langere tijd bezig met het
verkopen van meer exotische producten. Je kunt daar gewoon je eigen sushipakket
of Japanse mayonaise kopen. Je komt een heel eind met hun assortiment.
“Food” doet
het goed. Mensen besteden relatief veel aan eten. Maar je bent niet meer in je
eentje. Toko's zijn nu ook Marokkaans of Turks georiënteerd. Je ziet het ook
gebeuren bij de Chinese restaurants. Vroeger had je alleen de Chinees,
Italiaan, en Indonesiër. Nu is daar zoveel keuze bijgekomen. Daarnaast heeft de
supermarkt een heel breed aanbod.''
De nieuwe,
grote tokohouders pakken heel Azië erbij. Ze bedienen daarom een groot publiek.
Je ziet daar van alles lopen. Van Chinezen en Surinamers, tot Nederlandse
kaaskoppen. Je ziet de zgn nieuwe toko's sowieso in de wat hippere, grotere
steden, zoals Rotterdam, Utrecht. Maastricht of Amsterdam. Het personeel van
deze grote ketens willen er echt wat van maken en ze zijn aardig. Er worden
bijpassende shirts gedragen, in plaats van vieze shirts. De producten kunnen
ook gewoon echt lekker zijn. Neem nou de rendang of de pasteitjes… “Gewoon
goed.''
Toch, is het
ergens wel jammer van die kleine toko’s dat ze er bijna niet meer zijn. Stukje
nostalgie zeg maar. Waar is de oude toko gebleven? De tijden zijn veranderd. Aduh
seg..